Norjassa ja Ruotsissa sopimuksen kilpailuttaminen johtuu useimmiten kuluttajan halusta löytää kilpailukykyisempi sopimus. Sen sijaan Suomessa, Tanskassa ja Islannissa tärkein syy sähkösopimuksen päivittämiseen on ollut sähkönmyyjän yhteydenotto. Selvityksessä arvellaan, että norjalaiset ja ruotsalaiset kuluttajat seuraavat sähkömarkkinoita aktiivisemmin kuin suomalaiset tai tanskalaiset. Norjassa valtaosa sähkösopimuksista perustuu spot-tuntihintaan ja myös Ruotsissa yleisin sopimustyyppi on markkinoiden kehitystä heijastava vaihtuvahintainen sopimus.
Pohjoismaiden kuluttajien pääasiallinen motiivi vaihtaa toiseen sähkösopimukseen on edullisempi hinta. Tärkeimmät syyt siihen, miksi palveluntarjoajaa ei vaihdeta, ovat tyytyväisyys nykyiseen palveluun tai se, ettei kilpailuttamisen säästömahdollisuuksia nähdä selkeästi. Lisäksi osa kuluttajista kokee, että sähkösopimuksen vaihtaminen on monimutkainen tai aikaa vievä prosessi.
Sähkösopimustyyppien laaja tarjonta ja erilaiset ehdot vaikeuttavat kuluttajien edellytyksiä tunnistaa heidän etujensa kannalta parhaat sopimukset. Sopimuksia myydään usein sellaisten kanavien kautta, joissa asiakkaat saavat ostohetkellä vain vähän tietoa, kuten puhelinmyynnissä ja myyntikojuissa. Nordic Energy Researchin mukaan Norja ja Tanska nousevat esiin eniten puhelinmyynnillä ja aggressiivisilla markkinointistrategioilla. Samaan aikaan 70 prosenttia tutkimukseen osallistuneista suomalaisista tunsi olevansa hyvin informoitu sopimusta vaihtaessa. Epäaktiivisilla kuluttajilla on kuitenkin suuri riski tehdä sopimuksia epäsuotuisilla ehdoilla.
Tutkimustulosten mukaan kuluttajat Pohjoismaissa käyttävät laajasti hintavertailutyökaluja sähkösopimusten vertailuun. Kaikki vertailutyökalut eivät kuitenkaan ole yhtä luotettavia.
Sähkön vertailusivustoa valittaessa kuluttajien kannattaa varmistaa, että mukana on laaja valikoima sähköyhtiöitä ja että tarjouksia vertaillaan riippumattomasti.
Tärkeimmät tiedonlähteet sähkösopimusta vaihtaessa tai vertailtaessa
Tilastojemme perusteella sähkösopimusten kilpailutusaktiivisuus vaihtelee Suomessa alueellisesti. Esimerkiksi alkuvuonna Lapissa ja Kanta-Hämeessä sähköä on kilpailutettu selkeästi enemmän kuin keskimäärin Suomessa. Lapissa sähkösopimuksia kilpailutettiin yli kuusi kertaa aktiivisemmin kuin esimerkiksi Pohjanmaalla.
Hintavertailusivustot ovat tärkein tiedonlähde sähkösopimusta vaihtaessa tai vertailtaessa Islannissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa vertailutyökaluja käyttävät noin 35 prosenttia kuluttajista.