Selvitys: Sähköyhtiöiden asiakaspalveluiden vastausajat

Nainen puhelussa.

Nykyinen tilanne sähkömarkkinoilla on erittäin vaikea, jonka johdosta sähkön hinta on esillä päivittäisessä keskustelussa harva se päivä. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat ryhtyneet soittelemaan sankoin joukoin sähköyhtiöiden asiakaspalveluihin. Tämä taas vuorostaan on johtanut pahoihin ruuhkiin ja venähtäneisiin vastausaikoihin.

Millaisia nämä vastausajat ovat käytännössä? Vertailupalvelu VertaaEnsin.fi selvitti minkä yrityksen asiakaspalvelun jonotusaikoihin pitää varata useampi tunti ja missä riittää lyhyempi odotus.

Selvityksen tärkeimmät löydöt

  • Kaikkiaan 17 asiakaspalvelua vastasi ruuhkaisasta tilanteesta huolimatta ensimmäisen minuutin sisällä. Prosentuaalisesti tämä vastaa 31,5 % selvityksessä mukana olleista sähköyhtiöistä. 
  • 36 asiakaspalvelua vastasi puheluun vähintään kolmen ensimmäisen minuutin aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että 66,7 % selvityksen yrityksistä vastaa puheluun kohtuullisen jonotusajan puitteissa.
  • Pisimmät jonotusajat ovat painottuneet isompiin yrityksiin, joilla on pienempiä yrityksiä enemmän asiakkaita. Esimerkiksi Helenillä oli selvityksen perusteella yli tunnin vastausaika. Sitä vastoin esimerkiksi Fortumilla oli suhteellisen kohtuullinen vastausaika – 11 minuuttia.

Yritysten vastausajat 

Yritys Vastausaika (min) Milloin soitettu?
Keravan Energia Oy * 2.9
Kotimaan Energia 129 31.8
Helen 63 2.9
Ekosähkö Oy 39 1.9
Lumme Energia 38 1.9
Vattenfall 35 31.8
Karhu Voima 31 1.9
Väre 27 31.8
KSS Energia 23 1.9
Korpelan Energia Oy 21 2.9
Nordic Green Energy 19 1.9
Enefit 15 1.9
Seinäjoen Energia Oy 13 2.9
Nivos Energia Oy 12 1.9
Vaasan Sähkö 12 1.9
Fortum 11 31.8
Kymenlaakson Sähkö 6 1.9
Tampereen Sähkölaitos 4 1.9
Forssan Energia 2 1.9
Herrfors Oy Ab 2 2.9
Keuruun Sähkö 2 1.9
Nurmijärven Sähkö 2 1.9
Porvoon Energia 2 1.9
Sallila Energia Oy 2 2.9
Turku Energia 2 1.9
Esse Elektro-Kraft Ab 1 2.9
Haminan Energia Oy 1 2.9
Ilmatar 1 1.9
Kronoby Elverk Ab 1 2.9
Köyliön-Säkylän Sähkö Oy 1 2.9
Lammaisten Energia Oy 1 2.9
Lehtimäen Sähkö Oy 1 2.9
Lännen Omavoima 1 1.9
Nykarleby Kraftverk Ab 1 2.9
Pohjois-Karjalan Sähkö Oy 1 1.9
Vetelin Energia 1 2.9
Äänekosken Energia Oy 1 2.9
Alajärven Sähkö Oy 0 1.9
GNP Energy 0 1.9
Imatran Seudun Sähkö Oy 0 2.9
Jeppo Kraft Andelslag 0 1.9
Jylhän Sähköosuuskunta 0 2.9
Koillis-Satakunnan Sähkö 0 1.9
Kokemäen Sähkö Oy 0 2.9
Kuoreveden Sähkö 0 1.9
Lankosken Sähkö Oy 0 2.9
Naantalin Energia Oy 0 2.9
Oomi 0 31.8
Outokummun Energia Oy 0 2.9
Paneliakosken Voima Oy 0 1.9
Parikkalan Valo 0 1.9
Raseborgs Energi Ab 0 1.9
Vihreä Älyenergia 0 1.9
Vimpelin Voima Oy 0 2.9
*) Keravan Energia Oy:n asiakaspalvelu ei vastannut soittoihin 274 minuutin pituisesta jonotuksesta huolimatta. Yhtiö ilmoittaa verkkosivuillaan asiakaspalvelunsa olevan ruuhkautunut.

Näin selvitys toteutettiin

Selvitys toteutettiin ottamalla yhteyttä jokaiseen Suomessa toimivaan sähköyrityksen asiakaspalveluun. Jokaisen puhelun kohdalla otettiin aikaa ja mitattiin kauan menee, kunnes asiakaspalvelija vastaa puheluun.

Mukana oli 54 merkittävintä sähköyritystä. Selvityksen tiedot on kerätty 31.8 –  2.9.2022 välisenä aikana. Jonotusajat vaihtelevat ajan ja päivän mukaan ja tässä selvityksessä ilmenevät ajat perustuvat meidän omiin käyttökokemuksiin. Todellinen vastausaika voi olla senhetkisestä tilanteesta riippuen esitettyjä aikoja pidempi tai lyhyempi.

Tutustu myös seuraavaan sähköaiheisiin selvityksiimme:

Haluatko ilmaisia talousvinkkejä?

Liity postituslistallemme, niin saat parhaat vinkit ja ajankohtaiset talousaiheet suoraan sähköpostiisi.